De slechte score bij het PISA-onderzoek voor 15-jarigen, is er ook goed nieuws?

De slechte score bij het PISA-onderzoek voor 15-jarigen, is er ook goed nieuws?

  • Post Author:
  • Post Category:Blog

De slechte score bij het PISA-onderzoek voor 15-jarigen, is er ook goed nieuws?

Spoiler alert: Ja er is ook goed nieuws 🙂

Na het nieuws over de slechte score van onze 15-jarigen in het PISA-onderzoek* is er ook goed nieuws te melden en dat verdient ook zijn plaats vind ik. En ik steek het niet onder stoelen of banken hier word ik blij van, ik waagde zelfs een vreugdedansje. Eindelijk positief nieuws! Het werd tijd! Hoog tijd.

Voor de eerste keer in 2021 zal het PISA*-onderzoek creatief denken onderzoeken! (1)

Gelukkig kijkt men in de toekomst verder dan puur kennis vergaren. Ook het toepassen van die kennis op verschillende domeinen en manieren zal vanaf de volgende cyclus worden beoordeeld. En dat is een grote doorbraak ook voor de manier waarop ons onderwijssysteem vandaag werkt. Er is nooit maar één oplossing, één antwoord.

Waarom?

“Met dit gegeven wil men een sterk signaal geven dat studenten zouden moeten leren autonoom te denken. Dat ze in hun creatief potentieel moeten geloven, hun ideeën met vertrouwen moeten uitdrukken en open staan voor feedback.” Aldus Andreas Schleicher Directorate of Education and Skills OECD, betrokken bij het PISA-onderzoek.

Studenten aan het werk

De hamvraag

En nu de hamvraag: is ons onderwijs wel klaar voor een dergelijke benadering? Ik heb mijn twijfels…

Er zijn zeker vakken waar dit al toegepast wordt. Als ik kijk in de afgelopen jaren bij onze kinderen dan werd het samenwerken aan een project toch wel belangrijker, al moet ik toegeven dat dit pas in de hogere jaren was. Ik zie jammer genoeg nog maar weinig van deze benadering terug in de basisschool… En kunnen we dit ook toepassen voor de theoretische vakken, please?

Er is nog werk aan de winkel dat wel maar de start is gegeven en stap voor stap naar een onderwijs aangepast aan de veranderende maatschappij. En dat is een applausje waard!

Kinderen rond een grote tafel
Een nieuwe manier van kennisoverdracht?

Wordt het niet eens tijd dat het onderwijs evolueert? Laat ons eens nieuwe vormen van lesgeven ontdekken. Waarom niet gewoon rond een grote tafel gaan zitten, zoals in de bedrijfswereld gebeurt, en als gelijken onderwerpen bespreken. Ik geloof dat kennis op die manier veel effectiever kan worden overgebracht dan het klassikale patroon vandaag waarbij kinderen als aapjes achter een bank zitten.

Wat is creatief denken nu eigenlijk?

In mensentaal: het is het vermogen om nieuwe dingen uit te denken, om bestaande kennis toe te passen in een andere context. Om met meerdere oplossingen te komen voor een uitdaging.

Lees hier hoe jij jouw kind kan helpen met creatief denken.

Brainstormen is een creatieve techniek om samen tot andere ideeën te komen.

De 4 P's

De 4 P’s zijn een benadering van Resnick Mitchel, professor en directeur van verschillende centra en verbonden aan het MIT. Sommigen kennen hem misschien van “Scratch”, een computer programmeertaal die het makkelijker maakt voor kinderen en jongeren om te programmeren. Het wordt ook in onze scholen gebruikt.

Creatief denken is een continue ontwikkeling gestoeld op creatief leren, een methode gebaseerd op 4P’s, en moet doorgaan op elke leeftijd en in elk vak.

De eerste P staat voor projecten. Wanneer kinderen werken aan projecten leren ze nieuwe vaardigheden en ideeën in een waardevolle en motiverende context. Ze leren geen feiten en concepten los van mekaar maar wel hun kennis gebruiken. Ze leren niet alleen problemen oplossen maar nieuwe problemen aan te kaarten, doelen wijzigen en nieuwe strategieën te ontwikkelen.

De volgende P staat voor Passie. Als kinderen werken aan iets waar ze om geven zijn ze bereid om langer en harder te werken en door te zetten bij moeilijkheden. Vele volwassenen denken dat kinderen willen dat dingen makkelijk zijn, dat is niet het geval. Kinderen willen hard werken – zijn zelfs gretig om hard te werken- zo lang ze maar aan dingen werken waar ze om geven.

De derde P staat voor Peers. (gelijken) Kijken we naar het beroemde sculptuur “De Denker” van Rodin krijgen we het verkeerde idee. Het meeste creatieve leren gebeurt niet wanneer iemand bij zichzelf in gedachten verzonken over iets nadenken. Creatief leren is een sociaal gebeuren waarbij mensen ideeën delen, aan projecten samenwerken en verder bouwen op elkaars werk.

De vierde P is, wat mij betreft, de “leukste”: Play. Jean Piaget, een Zwitserse psycholoog zei ooit: “Spelen is het werk in de kindertijd” . Spelen is niet zozeer een activiteit dan wel een attitude, een manier om te verbinden met de wereld. Wanneer kinderen spelen zijn ze constant aan het experimenteren, nieuwe dingen aan het proberen. Ze nemen risico’s en tasten de grenzen af – en op die manier leren ze in het proces. (2)

Werk aan de winkel

Zou het niet ontzettend tof, wijs, interessant, uitdagend, leerrijk zijn om de methode van de 4 P’s in te zetten in het onderwijssysteem? 

Een uitdaging ongetwijfeld want de huidige leermethodes kunnen een upgrade gebruiken. Het is de uitgelezen kans om de duizenden onderwijzers, die elke dag voor de klas staan, nieuwe energie te geven en ook in hen het beste naar boven te halen om zich creatief te laten uitleven.

Het geeft hoop, hoop voor de toekomst en voor de vormgevers van morgen die klaargestoomd worden voor de uitdagingen van het levenspad!

 

Samen nieuwe oplossingen en linken bedenken.

Creativiteit en verbeelding zijn de sleutel tot geluk en succes!

Mocht je het nog niet doorhebben ik ben een grote voorstander van meer creativiteit. Het is mijn overtuiging dat creativiteit en verbeelding de sleutel zijn tot gelukkige succesvolle mensen. Wat geluk en succes ook mogen betekenen voor iemand, het kunnen omgaan met onzekerheid en verandering is een grote meerwaarde en dat is waar creativiteit en verbeelding op de proppen komen! 

*PISA: Programme for International Student Assessment is een internationaal vergelijkend onderzoek door het OESO. PISA test 15-jarigen op hun leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid.

Bronnen
  1. Schleicher, Andreas. Creating Creators. s.l. : The Lego Foundation, 2019. http://creativecommons.org/licenses/bync-sa/3.0/.
  2. Resnick, Mitchel. Creating Creators. s.l. : The Lego Foundation, 2019. http://creativecommons.org/licenses/bync-sa/3.0/.

 

Geef een reactie